D Day bezienswaardigheden

16 augustus 2016 - Martragny, Frankrijk

Vandaag 15/8 met de camper een route gereden met allerlei tussenstops om de dingen van d Day te bekijken. Als eerste naar Saint-Mer-Eglise: het airborne museum, waar vooral dingen te zien zijn over de parachute landingen. Je kon dat ook als t ware Zelf in een vliegtuig zitten en de geluiden en beelden om je heen zien. Erg indruk wekkend. Natuurlijk ook nog even de soldaat die aan de kerktoren hing bekeken.
Hierna gingen we naar het tank museum, met allerlei voertuigen uit WO2. Wel mooi, maar viel wat tegen bij het eerste museum.
Daarna naar Camp-Maisy waar we de Duitse loopgraven, gangenstelsels, en bunkers hebben bekeken. Plattegrond mee, net een speurtocht.
Toen naar pointe du Hoc waar de geallieerden via metershoge kliffen omhoog klommen, waar ze dan boven aan de Duitsers troffen.
Als laatste (we konden het nog net redden) het Amerikaanse kerkhof in Colleville-sur-mer. Niet te geloven wat je daar ziet; on eindig veel kruizen met af en toe een joden-ster voor de gevalen joodse soldaten. Ongelofelijk een veld van wel een kilometer lang en breed. Alles perfect onderhouden
We maakten het strijken van de vlag nog mee, en het opvouwen van de vlag. We hadden nog 2 dingen meer op de planning van vandaag maar het was 18uur een de musea sluiten dan. In Arromanches lekker gegeten en toen weer naar de camping.

1. Piet en koosje:
    17 augustus 2016
    hallo lui mooi dat het zo goed gaat met julie was wel te voorzien dat veel campings vol zijn het is daar nu ook de drukste tijd .De foto s zijn ook mooi enkele komen ons ook wel bekend voor zoals die soldaat aan de kerktoren.hier gaat alles wel redelijk vanmiddag naar de scan geweest en vrijdag morgen naar oldenzaal voor de uitslag hopelijk alles stabiel.ze hebbenons van f.b gedaan en nu moeten we ons weer aanmelden dus zit ik op de laptop want daar staat je reisblog bij de favorieten dus altijd toegankelijk.Nustop ik ermee doe de jongens en de honden de groeten en tot de volgende keer doei doei